בעוד גלי השכול ממשיכים להכות במדינת ישראל והאובדן נוכח בכל בית, הדיונים הפוליטיים סביב אופן חקירת מחדל השביעי לאוקטובר הולכים ומחריפים. בריאיון סוער, כואב ונוקב ב"מהדורה המרכזית" השמיעה גליה חושן, אמה של הדר חושן הי"ד שנרצחה בטבח במסיבת הנובה בשמחת תורה, דרישה ציבורית חד-משמעית המופנית ישירות לנבחרי הציבור החרדים בקואליציה.
חושן, הפועלת יחד עם משפחות שכולות במסגרת פורום 'דין וצדק', האשימה את המפלגות החרדיות בניצול הנושא הקדוש של חקירת האסון ככלי לניגוח פוליטי, והתריעה מפני השלכות העיכוב שיביא להקמת ועדת חקירה פוליטית מטעם בג"ץ.
"אי אפשר לתאר במילים את התהום הזאת של הצער והאובדן", פתחה חושן את הריאיון כשהיא מתייחסת לכאב המלווה אותה מאז הרצח הנורא של בתה הדר הי"ד. "זה איתי כל הזמן, בכל נשימה. הדר לא פה, האובדן לא שוכך לרגע, ויש לי עוד בן לוחם שנמצא כרגע בעזה ובן נוסף שמתגייס בחודש הבא. אני יודעת היטב על מה אני מדברת".
חושן הביעה אכזבה קשה מהאווירה הציבורית: "אני מרגישה שהאנשים מסביב פשוט עברו הלאה. מה שמעניין אותם כרגע זה הפוליטיקה והשגרה, בזמן שהמלחמות והשנאות נמשכות במקום שנעשה תיכון. הבת שלי נרצחה והבנים שלי נלחמים בשביל עם ישראל, בשביל שיהיה פה טוב יותר, ואנחנו חייבים להשתפר".
לב הריאיון עסק בהצעת החוק לוועדת חקירה לאומית שוויונית, אותה מקדמות המשפחות השכולות יחד עם חבר הכנסת אריאל קלנר מהליכוד וחברים נוספים בקואליציה. החוק כבר עבר את שלב הוועדות, אך הגעתו לקריאה ראשונה במליאה נבלמת.
"הקואליציה לא יכולה להביא את החוק למליאה כי הפוליטיקאים החרדים אומרים שהם לא יצביעו בעד, אלא יצביעו נגד", חשפה חושן בכאב. "אני שואלת אותם: אתם נגד מה? נגד האמת? נגד התיקון? אתם לוקחים את הנושא הקדוש הזה של השביעי לאוקטובר והופכים אותו לכלי ניגוח פוליטי?
בפוליטיקה יש קח ותן והסכמים, אני מבינה את זה, אבל האסון הזה הוא מעל הפוליטיקה. ברגע שהם לא מצביעים לחוק הזה, הם לא הולכים נגד ראש הממשלה או נגד הקואליציה – הם הולכים נגדנו! נגד המשפחות השכולות שמחכות לאמת, ונגד הנרצחים שהדם שלהם זועק מהאדמה".
חושן הסבירה מדוע הציבור החרדי חייב להיות הראשון לתמוך בוועדת החקירה הלאומית השוויונית, בהשוואה לוועדת החקירה הממלכתית שמקדמת האופוזיציה:
"האופוזיציה רוצה ועדת חקירה ממלכתית שתמונה על ידי נשיא בית המשפט העליון. הציבור החרדי יודע מצוין מה זה בית המשפט העליון ובג"ץ, וכיצד המערכת הזו מתנכלית לכל מה שיהודי וציוני. הם בטח לא רוצים שזאת תהיה ועדת החקירה שתקום. אם הבחירות בפתח והחוק שלנו ייגרר, חלילה תעלה ממשלה אחרת והם יקימו את ועדת החקירה הפוליטית של בג"ץ, שרוצה לטייח את מה שנעשה פה בשנים האחרונות".
היא הוסיפה באזהרה: "ככל שהזמן עובר זה אסון. דברים נשכחים, אנשים נעלמים ואנחנו שומעים כל פעם על עוד ניסיונות טיוח. האחראים שקיבלו אחריות כביכול והלכו הביתה – מטיילים בעולם וחיים בטוב, בזמן שהסבל והאחריות נשארו רק אצלי".
המגיש יעקב גרודקה אתגר את האם השכולה ותהה האם ועדה כלשהי מסוגלת לחשוף את האמת, לנוכח קונספציה ועיוות מחשבתי של שנים שחלחלו בכל המערכות – החל מבג"ץ, דרך הדרג המדיני ועד לצבא.
"האם נדע את כל האמת? אני לא יודעת, אבל חייבים להתחיל מאיפשהו", השיבה חושן. "אתה צודק, יש מערכות של שנים וצריך לבדוק איך הגענו למצב הזה כדי שלא נעשה את אותה טעות שוב. אבל נקודתית, אני רוצה לדעת מה קרה ב-24 השעות של השישי והשביעי לאוקטובר.
צה"ל יודע להגיע לסוריה, ללבנון ולאיראן – ופתאום במשך שעות ארוכות אין כלום? שום כוח טבעי, שום חיל אוויר, כל המערכות קורסות ואף אחד לא מגיב או מתפקד? זה לא נתפס בהיגיון. אם היו מתריעים שעה אחת קודם, האסון הזה לא היה קורה. אני רוצה לדעת למה הבת שלי לא חזרה הביתה, מי אשם ומי צריך לתת את הדין".
בסיום דבריה, פנתה חושן במסר ישיר אל מאות אלפי מאזיני רדיו 'קול ברמה': "אני מבקשת מהציבור החרדי שאני כל כך אוהבת ומעריכה: תשפיעו על נבחרי הציבור שלכם. אל תפרידו בינינו, אתם לא משהו אחד ואנחנו אחר. האסון קרה לכל עם ישראל. קחו את המשחקים והריבים הפוליטיים שלכם ותשימו אותם בצד. לא בעניין הזה. בנפשנו הוא".
יעקב גרודקה חתם את הריאיון המטלטל בברכה נרגשת: "הקול שלך חשוב מאוד ולכן השמענו אותו כאן ברמה. עם ישראל והציבור שלנו שומע אותך בהמוניו. שנזכה בקרוב לתחיית המתים ונראה את אדר הי"ד, הלב שלנו איתכם ומקווים שתמצאי כוחות להגיע לגאולה שלמה".
הפגנה בעד ועדת חקירה ממלכתית. צילום: יהונתן סינדל/פלאש 90