בעוד תשומת הלב הציבורית מופנית למגעים המדיניים בוושינגטון, הלוחמים בשטח מתמודדים עם מציאות מורכבת ומדאיגה בגבול הצפון. הבוקר, עלה אלוף משנה במילואים חזי נחמה, לשעבר מפקד חטיבת אלכסנדרוני וחטיבת מנשה וכיום מבכירי 'פורום המפקדים והלוחמים במילואים', לראיון מיוחד בתוכנית "שמונה אפס אפס" עם משה ארלנגר וישראל כהן, ומתח ביקורת חריפה על חוסר ההכרעה של צה"ל במערכה.
בפתח הראיון התייחס אל"מ במיל' נחמה לדיווחים על רכס עלי טאהר בדרום לבנון – אחד ממוקדי הכובד הגדולים ביותר של חיזבאללה, שבו נחשפה לאחרונה מנהרת ענק בת ארבע קומות, המהווה מפקדה קדמית ומחסן אמל"ח אסטרטגי.
"מדובר במפקדות הפושט של היחידות הדרומיות של חיזבאללה, עם דגש על מחסני תחמושת ואמל"ח עצומים", הסביר נחמה. "כולם ראו את התמונות של המנהרה המחולקת לארבע קומות. אלו דברים שגם בעזה לא ראינו, והם מורכבים בהרבה מרצועת עזה. הסלע בלבנון הוא סלע קשה מאוד, ולחפור מבצר כזה לוקח למעלה מ-10-15 שנים של חציבה שיטתית".
כשנשאל נחמה האם במערכת הביטחון ידעו על קיומו של המערך הזה, הפתיע בתשובתו: "ידענו שיש היערכויות תת-קרקעיות, זה בוודאי ידענו כבר למעלה מ-15 שנה. אבל בסדר הגודל הזה שנחשף עכשיו? אני בספק גדול אם בצה"ל הכירו את הפרטים הללו לפני כן".
המגישים עימתו את נחמה עם התחושה הציבורית כי צה"ל נותר "תקוע בשער" בגלל לחצים מצד ממשל טראמפ. נחמה לא הכחיש את האילוצים המדיניים: "בזוגיות ובשותפות יש שלבים שבהם משלמים מחירים, ועכשיו אנחנו משלמים את המחירים. מצד אחד, אנחנו מאוד שמחים על הגיבוי שארה"ב נותנת ועל כך שתקפנו לצדה במשך 40 יום באיראן. מצד שני, נוצר כרגע מצב 'היברידי' שהוא מאוד בעייתי לצבא: אנחנו לא בהתקפה, לא נעים קדימה לעבר האויב ולא כובשים שטח, אלא נמצאים במצב די סטטי. צבא צריך להיות באופן מוחלט או בהתקפה או בהגנה, והשלב הנוכחי חייב להיות קצר ככל הניתן".
נחמה התייחס גם לאמירתו האחרונה של הנשיא דונלד טראמפ, לפיה ישראל אינה מצליחה להכריע את חיזבאללה ולאורך זמן אולי סוריה תעשה זאת: "אי אפשר להתייחס לכל משפט שטראמפ אומר, אבל המשפט הזה מראה שגם הנשיא האמריקאי פשוט רוצה כבר להוריד את הנושא הזה מסדר היום העולמי. הסיבה לכך היא שגם בעזה וגם בלבנון אנחנו פועלים באותו דפוס מהסס – מתקדמים שני צעדים קדימה וצעד אחד אחורה, ולא פועלים בצורה הכרעתית ומהירה לסגירת האירוע".
בתשובה לשאלת המגישים מה היה צריך לעשות אחרת כדי להביא להכרעה, הציג נחמה משנה אסטרטגית סדורה המבוססת על לקחי העבר של מדינת ישראל:
"יש את נהר הליטני, שהוא גבול טבעי וטופוגרפי המאפשר שליטה מוחלטת בשטח. מדינת ישראל צריכה להתייצב פיזית בקו הליטני, לכבוש אותו, ורק אז להודיע לממשלת לבנון: 'אם פניכם לשלום ואתם רוצים שסוף-סוף נצא מכאן – בבקשה, אתם מדינה ריבונית, תממשו את הריבונות שלכם ותשמידו את חיזבאללה שצמח בשטחכם'".
נחמה סיכם את משנתו תוך מתיחת ביקורת על המדיניות הישראלית ארוכת השנים: "במשך 40 שנה עשינו טעות אסטרטגית והתנהלנו מול ארגון הטרור חיזבאללה במקום להתנהל מול מדינת לבנון שאחראית לו. אנחנו צריכים לקחת שתי דוגמאות מצוינות מההיסטוריה הקרובה שלנו: רמת הגולן וסיני. בשני המקומות כבשנו שטח ששימש לפגיעה ביהודים. בסיני המצרים רצו שלום – אז פירזנו את השטח והלכנו להסכם. בסוריה הם סירבו – אז נשארנו ברמת הגולן, ואני ממש לא מצטער על כך. אותו דבר צריך להיות בלבנון: קודם כל מייצבים קו על הליטני. אם לבנון תשמיד את חיזבאללה – נצא. אם לא? נשאר שם, וכמו שאנחנו מבסוטים ברמת הגולן, נהיה מבסוטים גם שם".
אל"מ (מיל') חזי נחמה | צילום: יונתן סינדל/פלאש 90