רחובות המדינה ועורקי התחבורה הראשיים צפויים לחוות מחר (רביעי) את אחד מאירועי השיא של המאבק החרדי בחוק הגיוס ובגל המעצרים של בני הישיבות. "מחאת הרכבים" ההמונית, יוזמה חסרת תקדים של אגודת ישראל והמגזר החסידי, תצא לדרך מחר בשעה 16:00, כאשר אלפי רכבים מ-19 מוקדים שונים ברחבי הארץ ינועו בשיירות אינסופיות לעבר כלא 10.
ב"מהדורה המרכזית" שוחח המגיש יעקב גרודקה עם חבר הוועדה המארגנת של המחאה, העסקן שימי בלוי, שהציג קו לוחמני במיוחד, הדף את הביקורת, ושלח אזהרה מפורשת וחד-משמעית למשטרת ישראל.
בלוי פתח את הריאיון בהתייחסות לעליהום התקשורתי שספג במהלך היום באולפנים החילוניים בעקבות ההכרזה על שיבושי התנועה הצפויים. "זה פשוט מדהים לראות את הצביעות", תקף בלוי. "האנשים האלה שיחצנו במשך חודשים את המושגים 'דמוקרטיה' ו'חופש ביטוי', ואהבו לצטט את היועמ"שית שאין מחאה אפקטיבית בלי חסימה או הפרעה לסדר הציבורי – פתאום כשמדובר במגזר החרדי הם מזדעזעים. פתאום 'אין לנו לב', פתאום אנחנו 'אנרכיסטים'.
אנחנו יודעים שעל אוזניים ערלות אי אפשר תמיד להשפיע, אבל אנחנו פונים אל הציבור הרחב שיש לו לב יהודי ותומך תורה מעל הראש של ערוצי ההסתה האלה. מחר אנחנו נשמיע את הזעקה שלנו".
אחד הרגעים הדרמטיים בריאיון נרשם כאשר המגיש יעקב גרודקה אתגר את בלוי לגבי תוכניות העתיד והאפשרות של החרפת הצעדים עד כדי חסימת נתב"ג. בלוי סירב להוריד שום דבר מהשולחן והעביר מסר מאיים לדרגים הפיקודיים במשטרה.
"ההנחיה הברורה שלנו לנהגים היא לנסוע במתינות, ברוגע וחלילה לא באלימות. אנחנו לא אנרכיסטים", הדגיש בלוי, אך מיהר לסייג: "לנסוע במתינות ולשמור על מרחק כפול בין רכב לרכב בהחלט יאט וישבש את התנועה, ואנחנו רוצים שכל אזרח במדינה הזו ירגיש ויבין שיש כאן ציבור שלם שפוגעים לו במעונות, בתקציבים ובסוף חוטפים לו אברכים ובחורי חמד מהרחוב לכלא על לא עוול בכפם. קולומביה היא המקום היחיד שבו עוצרים לומדי תורה? לא, לצערנו זו מדינת ישראל".
"אבל אני אומר פה בצורה ברורה", הצהיר בלוי, "יש לנו סיכומים ברורים עם המשטרה. אם המשטרה תנהג בניגוד לסיכומים, תנסה לעכב שיירות או לחסום את כלי הרכב כבר בנקודות היציאה מהערים – יש לנו מגירת הפתעות שאנחנו נשלוף אותה מיד בשעת מעשה. לא שמעת ממני את המילים שדה תעופה, אבל הכל נמצא על השולחן. הציבור החרדי לא פראייר ולא ייתן שיכו אותו או ימנעו ממנו את חופש הביטוי".
גרודקה עימת את בלוי עם דבריו של דובר תנועת ש"ס, אשר מדינה, שציין מוקדם יותר בתוכנית כי ש"ס ודגל התורה מחרימות את הצעד הנוכחי בטענה ש"אלה ברכב ואלה בסוסים, ואנחנו בשם ה' נזכיר".
בלוי סירב להיגרר למלחמה פנים-חרדית, אך עקץ באלגנטיות: "כל אחד והנוסח שבו הוא מתפלל, וכל אחד והרב שלו והמנהגים שלו. עשינו בעבר עצרות מיליון יחד ונעשה דברים יחד בעתיד, וזה בסדר גמור שכל אחד מביע את הזעקה בדרך שלו. אבל צריך לזכור – מדובר ביוזמה אותנטית שהתחילה מלמטה, מרבנים וראשי ישיבות במגזר החסידי, ועסקני אגודת ישראל הרימו את הכפפה. כשהמשטרה והרשויות עוצרות בחורים, הן לא מבדילות בין מי שמתפלל בנוסח כזה או אחר. לכן אני קורא לכולם – אל תכניסו אותי לפוליטיקה, מי שמרגיש כאב על לומדי התורה, שיבוא מחר וייקח חלק".
במהלך הריאיון חשף בלוי את קו השילוט הדרמטי שיעטר מחר את אלפי הרכבים, אשר תופס ותופס טרמפ על הנרטיב הפוליטי החזק ביותר ברחוב החרדי. אחד השלטים המרכזיים שיופצו מחר ישא את הכיתוב: "עם התורה בארצנו", כמשחק מילים נוקב מול ה"להיות עם חופשי בארצנו" של ההמנון, ועל רקע תמונה מצמררת של ספר תורה עטוף בגדר תיל.
"בעוד ארבעים וחמישים שנה, כשהנכדים שלנו ישאלו אותנו מה עשינו כשישבו בחורים בכלא על עוון לימוד תורה, אף אחד מאיתנו לא רוצה להגיד שהוא ישב בבית ומצא תירוצים למה זה לא טוב", סיכם בלוי בנימה היסטורית. "אנחנו נגיד בגאווה שיצאנו בדיוק כמו מרדכי היהודי בשעתו, בזעקה גדולה ומרה, ובעזרת השם ננצח".
הוועדה המארגנת פרסמה את קו ההרשמה הרשמי בטלפון 03-550-1044, שם משאירים הנהגים את פרטיהם, וקוראת למתנדבים להגיע מחר בבוקר למוקדי הקישוט שיפורסמו בעיתונות הכתובה כדי להכין את שיירת המיליונים.
עומסי תנועה. צילום: קובי גדעון/פלאש 90