יום שלישי

בגובה העיניים הרב משה קינן
00:00
חידודון - עמי מימון שידור חזור
02:00
הלילה החדש המוזיקה הכי טובה ברדיו
03:00
הלכה יומית הרב בנימין חותה
05:45
כולל בוקר רבנים
06:00
לצלילי הבוקר מוזיקה ברצף
משודר עכשיו לשידור חי
07:00
שמונה אפס אפס יקי אדמקר & ישראל כהן
08:00
השקפת חיים הרב חיים הורביץ
09:00
דנה בסוגיה דנה ורון
10:00
האקטואליה בפרשה הרב יהודה יוספי
12:00
אחת בצהריים נתן משי & אבי גדלוביץ
13:00
חידודון עמי מימוון
14:00
המבוקשים עמירם בן לולו
16:00
ישראל הצעיר ישראל כהן
17:00
המהדורה המרכזית יעקב גרודקה
19:00
חד וחלק הרב שלמה בניזרי
21:00
לקראת חצות נועם זיגמן
23:00


הרב שי עמר שב ומתריע: היזהרו ממלכודת “העופות”

הרב שי עמר שליט"א במאמר חד וברור על הצורך בקניית עוף ברמת מהדרין (בד"ץ) שב ומתריע: היזהרו ממלכודת "העופות" לא כל מערכת המוגדרת בד"ץ מספקת עופות ברמה גבוהה

למהדרין י"ח סיון התש"פ (10.6.2020)
12

הרב שי עמר שליט”א במאמר חד וברור על הצורך בקניית עוף ברמת מהדרין (בד”ץ) שב ומתריע: היזהרו ממלכודת “העופות” לא כל מערכת המוגדרת בד”ץ מספקת עופות ברמה גבוהה “מערכת בלי סמכות תורנית חזקה בפרקטיקה ובשטח שיש יראה ממנו וניסיון של שנים עלול להיות שם התערבות יתר של הסוחר ומנהל המשחטה והתוצאות ברורות עופות עם בעיות הלכתיות שלא רצו אותם במערכות הגבוהות מגיעים לשם”

אחד המוצרים הבסיסיים כל השנה בכלל ובחגים הבאים עלינו לטובה בפרט הוא קניית מוצרי בשר בקר ועוף במאמר זה נעסוק בכשרות העוף בקצרה.

א. יש לדעת שמוצרים אלו הם אחד המוצרים החשובים בתחום הכשרות כאשר לצערנו לא אחת קורים זיופים רבים הן מצד אנשים החושבים “להרוויח” על חשבון הלקוח והן מצד אינם יהודים אשר פעמים רבות אנו שומעים על הברחת “בשר” מהשטחים ל….. עדיף שלא ננסה לחשוב לאן זה אמור להגיע ולכן הדבר הראשון לפני מסע הקניות, זה קודם כל להתפלל “יהי רצון מלפניך ה’ שלא נבוש ולא נשכל ח”ו במאכלים שיש בהם חלילה חשש”, בלי ספק הרבה עוגמת נפש היינו חוסכים אם היינו מקדימים תפילה לקניה.

ב. ישנה חשיבות רבה לשאול ולהתייעץ עם רבנים מוסמכים בענייני הכשרות, כי רבים מאיתנו אומרים לעצמם מילא בשבת , פסח , וברכות יש מה לשאול ? אבל היום כמעט כל מוצר חתום בחותמת “בד”ץ” אז מה כבר יש לשאול ?
ראשית יש לדעת שפעמים שהבד”ץ בעצמו מפרסם מודעות על זיופים של מפעלי מזון או חנוית פרטיות שזייפו את חותמת הבד”ץ , שלא אחת גם לאחר הפרסום חלקם של המוצרים עדיין מסתובבים בסופרים וברשתות השיווק ולא כולנו יודעים שאכן מדובר במוצר מזויף, אמנם כאשר מתעדכנים מדי פעם ע”י רבנים המתמצאים בתחום רחב זה, יש סיכוי גדול שבעזרת ה’ לא נתקל עם מוצרים מזויפים.

ג. תחום הכשרות באופן כללי הוא מורכב ורחב היקף מעבר למה שאנחנו חושבים לעצמינו, כל מערכת כשרות מוכבדת מורכבת מרבנים ופוסקי הלכה, מפקחים ומשגיחים אשר הם בעצמם נעזרים פעמים רבות במהנדסי מזון , כימאים, אגרונומים, ועוד וכמובן אחד הדברים הבסיסים ביותר במערכת הם בעלי המפעלים , פועלי היצור, הסוכנים ועוד שכולם שותפים יחד לגוף אחד העונה לשם “מערכת כשרות כהלכתה” .
ולכן דרושה זהירות רבה לוודאות שאכן אנו זוכים לקנות מוצרי מזון מפוקחים כראוי, כאשר אחד האפשריות הגדולות לזכות לכך הוא הבירור וההתייעצות מדי פעם בפעם עם רבנים מוסמכים העוסקים ומכירים היטב את תורת הכשרות עיוני ומעשי כאחד, ולהתעדכן בהודעות שמפרסמים מערכות הכשרות לידיעת הציבור.

‘עוף’ למהדרין

ישנה טעות לחשוב שבקניית “עוף” לא צריך הכשר טוב וקפדני למהדרין, ומידי פעם אף אנו שומעים טענות בסגנון, מה כבר יכול להיות בעוף שלא נראה מסובך הרי זה לא בשר “בקר” ? זה לא מצדיק את המחיר ? אני לא מעוניין לפרנס את מערכות הכשרות המצב הכלכלי שלי לא תקין ? ועוד ועוד…

בכשרות עופות למהדרין מקפדים על דברים מסוימים שבכשרות רגילה המיועדת לכלל הציבור לא בהכרח מקפידים ומתעכבים, כך שגם עם רצון טוב מצד כשרות רגילה המוגדרת “רבנות” מבחינה טכנית לא תמיד יש אפשרות להדר ברמת ההתנהלות, ולכן אינה יכולה בדר”כ כשרות רגילה להרשות לעצמה לעשות הידורים והוספות במערכת להטבת המערכת כולה, מה שכן במערכות הכשרויות הגבוהות יש אפשרות לדרישה יותר מהסטנדרט בתחום השחיטה כאשר חלקם הם :
א. קצב בדיקת הסכינים הנבדק לאחר מספר לא גבוה של עופות.

ב. קצב בדיקת הריאות הוא איטי וניתן לבדיקה מתוך מחשבה ושיקול דעת, הבדיקה נעשית ע”י כמה בודקים, כך שלא נוצר עומס על בודק אחד.

ג. פיקוח מתמיד על הלולים של העופות לבל יחדור בעלי חיים שיכולים להטריף את העוף, פיקוח על העמסת הלולים קודם הגעתם אל המשחטה.

ד. השגחה צמודה על זריקות וחיסונים של העופות הניתנות לאפרוח ביום האחד עשר (יש המזריקים בשוק העוף כדוגמת בד”ץ העדה החרדית ויש מזרקים בחזה העוף כדוגמת בד”ץ הרב רובין בד”ץ הרב מחפוד ועוד) שלא תגרום המחט חלילה להטרפת העוף.

ה. בדיקה איטית ומדוקדקת של צומת הגידים (הנמצאים בשוק 16 במספר) ע”י כמה בודקים לודא שהגידים אינם קרועים.

כיום יש כשרויות גבוהות המקפידות לקבל ולהחזיק מעבר לשוחטים בעלי ידע הלכתי ופרקטי גם שוחטים הנשמעים להוראות גדולי הדור ומבינים כפליים את גודל האחריות הרובצת עליהם כשוחטים ובודקים ולכן מחזיקים אך ורק טלפונים כשרים המאושרים ע”י הרבנים , רק במערכת כשרות גבוהה שלא ניתנת ללחצים יכולה להרשות לעצמה לדרוש בנחת ובקפידה את אשר על ליבה לטובת מערכת מהדרין.

ברוך השם כיום ישנם כשרויות מצוינות העונות לדרישות ההלכתית ואף מעבר לכך בתוספת הידורים כך שחובה על כל אדם לקנות עופות אך ורק מכשרות גבוהה ולא להיבהל מכל מיני דיבורים ולשון הרע על דה ועל הא, ובפרט שכיום בכל מערכת כשרות גבוהה יש רבנים חשובים וידועים העומדים מאחורי הכשרות ואינה חלילה כמערכת ללא אבא ואמא, אני לא אמנע מציבור הקוראים את המציאות העגומה שישנם מערכות המגדירות עצמם ברמת בד”ץ וההתנהלות של שחיטת העופות היא לא מהגבוהות שיש כאשר אחת הסיבות היא זיהוי מנהל המשחטה או סוחר כזה או אחר המבחין שהמערכת היא לא משופשפת דיה וניתן להכניס לשם עופות “בעייתיים” במילים מאוד ברורות הוא מבין שהוא יכול להפוך אותם לקופת חסד לכל אותם עופות שלא התקבלו במערכות הטובות, ההולך לקנות עוף מתוך עשיית רצון ה’ לקנות מאכל כשר למהדרין ולשמור על כשרות המטבח כהלכתו ה’ לא ימנע טוב להולכים בתמים.

צרכנות
12